Sunday 20 April 2014

Selipar Capal


Sedar atau tidak, capal yang menjadi sebahagian daripada warisan Melayu kini semakin dilupai oleh masyarakat sekarang terutama di kalangan generasi muda. Mengimbau sejarah capal, ia dikatakan dibawa oleh pedagang asing yang memakai selipar jenis tersebut ketika mereka datang ke Tanah Melayu dan Nusantara beratus tahun lampau.

Capal kemudian menjadi popular di kalangan bangsawan Melayu pada satu masa dahulu, malah ia kekal dipakai dalam kehidupan seharian pada era 1980-an. Melihat pada perusahaan capal di negara kini, ia hanya dihasilkan secara kecil-kecilan memandangkan pembuatannya yang agak rumit selain memerlukan kepakaran.


Keadaan itu menyebabkan capal tidak banyak dijual seperti kasut-kasut lain yang menjadi kegemaran khalayak pada masa kini. Namun begitu, capal masih digunakan pada majlis perkahwinan apabila menjadi pilihan kebanyakan pengantin lelaki selain pada Hari Raya Aidilfitri dan semasa menunaikan ibadah di Tanah Suci Mekah. Capal biasanya dipakai apabila berbaju Melayu kini telah mengalami transformasi apabila ramai yang memakainya dengan pelbagai jenis fesyen pakaian.

Kami di Luqkraf sangat menjaga hasil kerja dalam pembuatan capal. Selain itu, kami juga menyediakan pelbagai jenis capal dengan beraneka warna. Jangan terkejut, kami juga akan bagi warranty selama setahun dengan setiap pembelian capal. Jom lihat contoh-contoh capal yang dihasilkan :-






Artikel ini adalah untuk mereka yang mencari tentang capal, selipar capal, kasut capal, luqkraf

Share artikel ini dengan rakan-rakan anda dengan gembira!








No comments:

Post a Comment